Dzieci i młodzież

Terapia indywidualna dzieci i młodzieży

wolnosc

Bądź blisko dziecka i z miłością zapewniaj przestrzeń do rozwoju”

– Marta Szydłowska-Pierzak

Prowadzę psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży doświadczających różnych trudności, m.in.: lęku, lęku społecznego, depresji, prezentujących zachowania nie przystosowawcze, trudne, agresywne. Pracuję z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami rozwojowymi – ADHD, Zespół Aspergera, Autyzm.

Dzieci i młodzież na przestrzeni swojego rozwoju, doświadczają wielu różnych sytuacji, często przytłaczających. Nie mając dostatecznie rozwiniętych umiejętności samoregulacji, nie wiedzą jak mogą zareagować, by obniżyć poziom frustrujących emocji, myśli. Każda zmiana zachowania u Twojego dziecka, może być sygnałem, że potrzebuje pomocy i wsparcia. Wykorzystując metody behawioralne, poznawcze uczę swoich małych klientów:

  • jak zrozumieć własne emocje,
  • jak zauważyć własne dysfunkcjonalne myśli,
  • jak nauczyć się uważności, by lepiej się koncentrować i łatwiej przyswajać wiedzę,
  • jak nauczyć się radzić sobie z trudnymi doświadczeniami
  • jak kształtować czy modyfikować zachowanie,
  • jak zarządzać własnym zachowaniem,
  • jak rozwinąć umiejętności współpracy.

Celem terapii behawioralnej jest uczenie funkcjonalnych umiejętności poznawczych, społecznych, komunikacyjnych, takich które pozwolą dziecku na niezależność i samodzielne funkcjonowanie w domu, przedszkolu, szkole oraz innych środowiskach.

Życie jest nieustannym procesem zmian. Każdego dnia podejmujemy decyzje, doświadczamy różnych emocji. Napotykamy na zdarzenia wywołujące w nas stres a często nie znamy mechanizmów jego powstawania. Nie zdajemy sobie sprawy w jaki sposób wpływa on na nasze samopoczucie oraz jak skutecznie sobie z nim radzić. Psychoedukacja dzieci, młodzieży i osób dorosłych pozwala zauważyć mechanizmy zachowania się, rozpoznać przekonania wpływające na nasz sposób myślenia i zachowania. Zdobywając wiedzę możemy zrozumieć nasze emocje, rozpoznać ich sygnały w ciele i szukać najlepszych sposobów radzenia sobie z nimi.

Istotnym elementem pracy z dzieckiem jest psychoedukacja, porady wychowawcze dla rodziców, które pomagają rodzicom zrozumieć mechanizmy własnego zachowania i jego wpływu na zachowanie, reakcje dziecka. Podczas rozmowy o kompetencjach wychowawczych, rodzic ma możliwość skonfrontować swoją wiedzę i umiejętności, rozwiać niepokój związany z różnymi zachowaniami dziecka oraz nabrać pewności, że pytając i szukając wsparcia jest „dobrym rodzicem”. Podczas spotkań pomagam rodzicom w znalezieniu drogi do kontaktu z dzieckiem nieśmiałym, nadpobudliwym, mającym trudności z nauką, motywacją oraz wieloma innymi trudnościami wynikającymi z niedostosowania środowiska do wymagań dziecka. Uważne chwile spędzone z dzieckiem są dla rodzica źródłem radości i siły w „biegnącym”, dorosłym życiu.

Zachęcam do lektury wywiadów, podczas których odpowiadam na często nurtujące rodziców pytania.

Emocje

Emocji doświadczamy niezależnie od wieku, reagując w ten sposób na to, co dzieje się dookoła. Dzieci robią to samo, tylko w niekontrolowany sposób.

Jak sobie z tym radzić podpowiadam w artykule dla Made in Świętokrzyskie.

Link: http://madeinswietokrzyskie.pl/zaakceptujmy-emocje-one-nas-tworza/

 

Samodzielność

Dzieci są z natury ciekawskie, mają duszę odkrywcy i naturalną potrzebę uczenia się. Stymulowanie do podejmowania samodzielnych decyzji sprawia, że maluch uczy się ufać samemu sobie, polegać na własnym osądzie.

Link do artykułu dla Made in Świętokrzyskiehttp://madeinswietokrzyskie.pl/zaufaj-mi-mamo-pozwol-mi-tato/

 

Relacje społeczne

Czas wolny od szkoły, czas zabawy, spotkań z rówieśnikami, to równocześnie moment dużej próby samodzielności nie tylko dla dzieci, ale też dla rodziców.

Link do artykułu dla Made in Świętokrzyskiehttp://madeinswietokrzyskie.pl/wakacyjna-samodzielnosc-dyskretna-kontrola-pelen-luz/

 

Odpowiedzialność

Pierwsze dni w szkole – pojawiają się nowe obowiązki, trzeba zapamiętać mnóstwo nowych rzeczy i radzić sobie z nimi. Czy rodzic powinien ingerować w szkolne obowiązki dziecka i jeśli tak, to jak bardzo?

Link do artykułu dla Made in Świętokrzyskiehttp://madeinswietokrzyskie.pl/szkolne-dylematy-taty/

 

Granice

Dużo słyszy się o konieczności stawiania dzieciom granic. Czym one są i czemu mają służyć?

Link do artykułu dla Made in Świętokrzyskie: http://madeinswietokrzyskie.pl/pozwolic-dziecku-powiedziec/

Facebook